Skanderborg: Bylivet skal bevares

Selvom Skanderborg blot er femogtyve minutters kørsel fra Aarhus, er der stadig mange borgere, der er interesserede i at beholde butiks- og bylivet. Men når cafeer og butikker skal dele vejen med bilerne, forsvinder hyggen, mener nogle borgere.

Af Sarah Sabir og Luna Brejning

Hvordan får vi flere til at handle lokalt? Dette simple spørgsmål kommer fra en engageret Skanderborg-borger, som er født og opvokset i byen. Hun hedder Josefine Hagen Solgaard. Hun er sygeplejerske og elsker at handle lokalt hos de passionerede specialbutikker, som Skanderborg rummer. Josefine er interesseret i at holde gang i butikslivet, og derfor undrer sig over, hvordan man kan engagere flere til at handle lokalt og benytte byen mere.

For Josefine betyder butikslivet i Skanderborg nemlig noget helt specielt. Det påvirker hendes ’smid-væk-mentalitet’, og hun oplever generelt at blive mere glad for de ting, hun har købt fysisk end ting, hun har købt online.

Kundeoplevelsen er altafgørende
Josefines spørgsmål ledte os videre til, hvordan butikkerne i Skanderborg oplever engagementet fra borgerne.

En butik der har haft succes med at tiltrække og fastholde kunder er byens vinhandel Vinoble. Det affødte en naturlig undren – hvad er formlen bag at lokke nye kunder i biksen og få eksisterende kunder til at komme tilbage, når det alt andet lige er meget mere belejligt at sidde hjemme i stuens bløde møblement og shoppe online?

“Vi er nødt til at gøre os ekstra umage for at få folk til at komme tilbage til os. Derfor siger til mine medarbejdere, at vi skal sikre os, at alle kunder der forlader vores butik er glade,” siger butiksejeren, Jess Juul Hansen.

Jess Juul Hansen tilføjer også, at det skal være en oplevelse at handle i butikken, og kunden skal mærke, at de imødekommer deres behov.

Og det kan vi også se på Google, at kunderne synes, de gør. 148 anmeldelser og en score på 4,8 ud af 5 stjerner.
“Jeg er kommet her de sidste 3 år, og deres service og betjening har hver gang været imødekommende og indsigtsfuld.” skriver Robert Normann, i en Google-anmeldelse af butikken.

Trafikken spænder ben for oplevelsen
I takt med Josefines undren kommer endnu en engageret Skanderborg-borger til orde. Thomas Vedel som til dagligt arbejder hos LEGO. Han påpeger, at han ikke længere handler i Skanderborg by.

“Selvom vi bor tæt på byen, så gør bruger vi den ikke. Der er bare to fortove og en vej, der er simpelthen ikke nok hygge. Hvis man omlagde til gågade, ville det kunne løse nogle af problemerne, men det er ikke nok. Der skal være vilje til at skabe et godt miljø, hvor der er mulighed for at sætte sig på en bænk i nogle dejlige miljøer, med eksempelvis åbne pladser og kroge med noget grønt og blotlagt vand. Jeg tror også på, at det ville kunne lokke nogle af borgerne fra de mindre byer omliggende til Skanderborg i stedet for til Aarhus,” fortæller Thomas Vedel.

Ligesom Thomas Vedel, mener Stilling-beboer Helle Flohr Fjelding heller ikke, at løsningen med at lukke af for trafik kan stå alene om opgaven. Ifølge hende mangler der nemlig også rekreative områder, hvor man kan parkere børnene, mens forældrene shopper.

“Det er svært at holde børnene beskæftiget i mere end en halv time, når vi er nede i byen, fordi den er så røv-syg. Vi har faktisk ikke brugt byen i et år nu, fordi den er så ‘u-hyggelig’. Vi plejer at tage til Horsens. Inden gågaden blev revet op, var der fx trampoliner og gyngestativer som børnene kunne lege på,” siger Helle Flohr Fjelding.

Det markerede område er den del af Adelgade, hvor butikkerne ligger tættest. Nogle borgere i Skanderborg Kommune foreslår, at det er denne del, man bør lukke af for biltrafik og lave om til gågade.

Problemer med infrastrukturen
Det fik os til at spørge de borgere, det faktisk vedrører. Vi spurgte i gruppen “Alt om Skanderborg”, som er en Facebook-gruppe med mere end 13.000 medlemmer, om de synes, biltrafikken skal sløjfes fra Adelgade til fordel for en gågade. Det delte vandene mellem Skanderborgenserne.

I skrivende stund har 450 borgere svaret på spørgsmålet “Skal Adelgade lukkes af for trafik og laves til gågade?” heraf svarer 62,67% at de ​ikke​ ønsker aflukning af trafikken, hvorimod 36% ​gerne​ vil have en gågade. Seks personer, eller små 1,33% har ikke en holdning.

Størstedelen af de adspurgte Skanderborgenserne ønsker altså ikke, at der lukkes af for trafik på Adelgade. Argumenterne herfor spænder bredt. En borger skriver blandt andet, at man som beboer på Adelgade ikke ønsker at lukke gaden af for trafik, da dette simpelthen ville skabe problemer for parkeringsmuligheder. Lige så kommenterer en anden borger også, at dette ville skabe for store problemer med Skanderborgs infrastruktur.

Thomas Vedel mener dog ikke, at infrastrukturen skades af dette. Han påpeger, at han selv flyttede til Aarhus i 1998, hvor det første gang kom på tale at omlægge byens centrale parkeringsplads til den blotlagte Å, der nu løber gennem midtbyen.

“Dengang var der stor diskussion om, hvor folk nu skulle parkere deres biler og hvordan dette ville ødelægge infrastrukturen, men se på Aarhus nu – nu kan man næsten ikke forestille sig byen uden åen. Der vil altid være nogen, som synes det er upraktisk. Og det har de jo have helt ret i. Men hvis alting skal være praktisk, så kunne vi jo allesammen flytte til Herning, og der er bare ingen charme overhovedet, hvis du spørger mig,” siger Thomas Vedel.

Selvom størstedelen af borgerne ikke ønsker at lukke Adelgade af for trafik, så efterspørger en del af borgerne andre muligheder for at gøre butikslivet mere tiltalende.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *